Bevezetőnek talán annyit, hogy nagy kedvencem az orosz BTR család a haditechnikában. Sok esetben kerül elő a katonai témájú beszélgetésekben és a gépesített hadosztályoknál a nosztalgiában is szerves részt képvisel.
De tudjuk-e, hogy kinek és minek köszönhetjük ezt és még sok más járművet.
Vegyünk egy kicsiny orosz várost, Moszkvától 400 km-re keletre a Tyosa folyó mentén, melynek neve Arzamesz. A várost Retteget Iván cár alapította 1578-ban. Idővel a város kulcsfontosságúvá vált a Moszkva és Oroszország keleti része közötti tranzitútvonal miatt. Városi rangot 1781-ben kapott Nagy Katalin cárnőtől. Híres volt templomairól és katedrálisairól pl. a Feltámadás temploma.
A város híres volt libáiról, hagymájáról, bőrdíszműveseiről és a tőle nem messze fekvő Arzamasz-16 városáról (ma: Szarov), ahol az atomfegyverek fejlesztésével foglalkozó intézetek működtek. A város honlapja.
De a mi érdeklődési körünkbe jelenleg az arzamaszi Gépgyár kerül.
Az 1972-ben alapított szerelőüzem a GAZ csoport tagja. A szovjet vezetés 1967-ben adott ki rendeletett egy üzem felépítésére, amely a Gorkij autógyár modelljeihez állítana elő alkatrészeket. Az építkezés 1969-ben indult meg, a termelés 1972ben kezdődött. A gyártósoron készültek hidraulikus lengéscsillapítók, sebességváltó házak, kardántengelyek, hidraulikus szivattyúk és felfüggesztések. űa gyár 1980-tól kezdte meg a BTR sorozta gyártását, és 1983-ban vette fel az Arzamaszi Gépgyár nevet.
Az Arzamaszi Gépgyár honlapja
Gyártmányai
BTR-90
BTR-80
BTR-80A
Gaz-3937 Vodnyik (többcélú kétéltű jármű)
BREM-K (kerekes páncélozott csapatszállító)
BMM (páncélozott egészségügyi jármű)
GAZ-5903V Vetluga (tűzoltójármű)
GAZ-5903ZS (terepjáró mentő jármű)
GAZ-59037 (kétéltű terepjáró)
A cég hivatalos honlapján is meg lehet tekinteni a termékpalettát.